Bitter in de mond, maakt het hart gezond!
Volgens het productschap eten we te weinig witlof. Jongeren eten geen witlof, omdat ze deze te bitter vinden en niet weten hoe ze witlof klaar moeten maken. En als ze dat al weten, dan vinden ze het te veel tijd kosten om te maken. Hieruit blijkt al dat ze het nooit eten, want witlof is helaas steeds minder bitter en heeft hierdoor minder smaak.
Telers pleiten voor een campagne om de verkoop te stimuleren. Dat lijkt me in deze tijd een lastig streven. Inmiddels eten we zoveel zoet, dat bitter niet meer wordt gewaardeerd. Ik zou overigens ook nooit een campagne ontwikkelen voor één soort groenten. Ik zou dan kiezen voor een campagne met een aantal groenten met bitterstoffen: witlof, andyvie en spruitjes. Bitterstoffen stimuleren de spijsvertering en verbeteren de opname van voeding. Misschien kun je deze boodschap in een hip jasje gieten en een aantal snelle recepten toevoegen. Want het idee om witlof voor te snijden en dan in een magnetronverpakking te gaan verkopen, leert mensen niet om aandacht te geven aan hun maaltijd. Daarom lijkt me dat een triest idee 🙁