EkoPlaza zet voedingscoach in als marketeer

Vol verbazing heb ik afgelopen maanden gekeken naar de communicatie van EkoPlaza. Wonderlijk. Je hoopt dat je een biologische keten kunt vertrouwen. En ja eerlijk gezegd verwacht ik dat ook. Maar ja, ik ben ook een idealist die mensen graag juist informeert.

Voedingscoach als marketeer

De marges bij EkoPlaza zijn klein. Dat betekent dat er veel omzet moet worden gerealiseerd om winst te maken. Daarvoor heeft EkoPlaza een campagne bedacht. Ze werken met ambassadeurs die uitleggen waarom je de producten van EkoPlaza zou moeten kopen. Ambassadeurs kunnen een uitstekende insteek zijn. Maar waar het in dit geval wat mij betreft knelt is dat ze samenwerken met ambassadeurs, waarvan gesuggereerd wordt  dat ze iets van voeding weten. Voedingscoach suggereert dat mensen je het best voedingsadvies willen, maar ook kunnen geven.

 

Ralph Moorman heeft levensmiddelentechnologie gestudeerd (dan weet je hoe producten in de fabriek kunnen worden gemaakt en hoe je deze het best verkoopt). Richard de Leth  heeft een niet afgeronde studie medicijnen achter de rug en een orthomoleculaire opleiding (hij weet dus iets van supplementen, maar heeft geen opleiding voeding. Zijn boek wemelt dan ook van de fouten.) Vivian Reijs heeft van alles gedaan en is ook voedingscoach. Iedereen kan zich voedingscoach noemen. Ze zijn alle drie hip, leuk om te zien en goede marketeers. Ze weten echter onvoldoende om een goed voedingsadvies te geven.  Wat mij betreft wordt de grens overschreden als voedingscoaches worden ingezet als marketeer. Overigens zijn er ook een kok en een kweker ambassadeur. Daar heb ik geen moeite mee, omdat ik ook niet verwacht dat zij in tegenstelling tot een voedingscoach mij leren wat de beste voeding is. Ik vind het een mooie keuze dat ook een kweker en kok mee doen!

Superfood kan maar is niet nodig

Superfood wordt aanbevolen. Maar superfood is niet nodig  binnen een gezond voedingspatroon. Kokos is niets mis mee, maar is niet buitengewoon gezond. Kokoswater heeft geen bijzondere voedingsstoffen, maar is wel heel duur. De omega 3 in chiazaad wordt alleen opgenomen als de zaadjes vlak voor gebruik worden gemalen. Keltisch zout bevat een minimum aan mineralen en voegt niets toe aan je gezondheid. Daarvoor zou je namelijk kilo’s zout moeten eten en dat is sowieso niet gezond. Rauwe chocolade is niet gezonder dan ‘gewone’ chocolade, maar wel veel duurder.  Mijn persoonlijke definitie van superfood: dit zijn gewoon groeten, fruit, noten en zaden.

Waarvoor ga je naar EkoPlaza

Heeft EkoPlaza dan niets te bieden? Zeker wel, EkoPlaza heeft o.a. uitstekende volwaardige granen. Deze passen goed in een gezond voedingspatroon. De ambassadeurs zijn dat echter niet met me eens. Best raar dat je ambassadeurs een belangrijke productgroep afraden.

Deze week zouden er volgens allerlei berichten in sociale media kaartjes met adviezen van Ralph Moorman in de winkel hangen. Ik heb meerdere winkels (buiten Amersfoort) bezocht maar geen kaartjes gezien. Ik vroeg naar de kaartjes. De reactie van diverse supermarkten was ‘Ralph weet niets van voeding, die doet toch iets met sporten? Ik gebruik die tekstjes van Ralph niet want ik wil niet dat mijn klanten foutief worden geïnformeerd’ De druppel voor een winkel was de tekst over Keltisch zout, dat heel veel mineralen zou bevatten.

We hebben een steeds grotere club marketeers in  Nederland die elkaar vertellen hoe leuk ze elkaar vinden. Als je geld wil verdienen is daar niets mis mee, maar doe niet net of het iets met gezonde voeding te maken heeft (zonder moeite te doen om je in de materie te verdiepen). Dat is wel zo puur en eerlijk.

Ik heb het hoofdkantoor van EkoPlaza om een reactie gevraagd. Ze hebben een uitgebreide reactie terug gegeven. Deels heb ik mijn oorspronkelijke blog aangepast, daarom zal ik niet de letterlijke feedback van hen plaatsen. In de volgende alinea’s wel de feedback van EkoPlaza zelf die niet in mijn blog is terug gekomen. Daaronder nog mijn reactie op hun feedback.

Reactie EkoPlaza

EkoPlaza heeft gekozen voor een missie waarin ze biologische levensmiddelen bereikbaar wil maken. In toenemende mate zien we dat EkoPlaza een onderdeel is van een gezonde levensstijl en dat vinden we prettig. Diezelfde levensstijl is niet expliciet geformuleerd en wordt ook nergens door ons belerend voorgeschreven.

We hebben diverse ambassadeurs die graag aan hun relaties en onze consumenten willen vertellen wat ze vinden van EkoPlaza en daarnaast geven ze hun eigen visie. Wij bieden onze ambassadeurs een platform om onze missie ‘biologisch bereikbaar te maken’  te ondersteunen. Dat kunnen topsporters zijn, maar ook koks, telers, voedingscoaches. Het zijn vaak een beetje bekende Nederlanders, maar soms ook onbekend. De meningen over gezonde voeding lopen vaak uiteen en mensen zijn ook niet allen gelijk. Er lijkt niet een visie die goed is voor alles en iedereen, vandaar dat we ook met diverse verschillende mensen samenwerken.

Geld verdienen doet een beetje pijn lees ik vaak in je stukken. Wij zien het als broodnodig om continuïteit voor ons bedrijf en de mensen te realiseren. En ook om de kostbare uitbreidingen (met behulp van banken) te kunnen financieren. Als ik zie dat we als familiebedrijf al ruim veertig jaar praktisch al het geld in het bedrijf laten om nieuwe investeringen mogelijk te maken, denk ik dat we het oprecht en netjes doen. In mindere tijden stonden we borg met alles wat we hadden, maar we geloofden en geloven in onze visie en missie. Als geen ander beseffen we dat we niet feilloos zijn en dat er nog veel valt te verbeteren. En dat proberen we ook …

Iets anders, maar bij Udea faciliteren we de gezonde levensstijl aan steeds meer medewerkers. Niet alleen qua eten, maar sinds enige tijd ook met crossfit lessen onder begeleiding van een personal trainer. Samen sporten om sterker en gezonder te worden. Bewuster te zijn van je lijf en wat je eet. Medewerkers zijn razend enthousiast. Niet direct goed voor de winst, wel goed om aan te geven dat we echt onze missie beleven.’

Mijn reactie op de feedback van EkoPlaza

Ik heb echts niets tegen geld verdienen. Maar het is wel als het klopt wat je adviseert. EkoPlaza schrijft dat ze niet zeggen dat Ralph, Richard en Vivian therapeut zijn. Nee, maar alle drie profileren ze zich wel heel duidelijk als zodanig. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat dit niet de reden is waarom EkoPlaza met ze samenwerkt. De therapeuten krijgen voor de samenwerking niet betaald, maar wel veel media-aandacht. EkoPlaza profiteert daarvan omdat klanten denken dat voedingscoaches wel de juiste informatie zullen geven. En dat de producten die ze aanraden  dus noodzakelijk zijn binnen een gezond voedingspatroon. En helaas is dat dus in dit geval niet zo. EkoPlaza en ik zijn het hierover duidelijk niet eens. Wel zijn we het eens over dat het mooi is dat EkoPlaza onnodig bewerkte (van mij hoeft het niet per se biologisch te zijn) levensmiddelen bereikbaar maakt voor een grotere groep mensen (maar zeker niet voor iedereen).

PS

Ik heb werkelijk niets tegen EkoPlaza of hun ambassadeurs (ik ken hen niet persoonlijk). Maar als tegenhanger van al het marketinggeweld helpt uitsluitend een duideliijk stuk om iedereen weer even met beide benen op de grond te plaatsen. Ik ben een voorstander van eerlijke transparante informatie voor consumenten, ook bij EkoPlaza. Ik hoop van harte dat Ekoplaza daar snel mee aan de slag gaat en ik volgend jaar een lovend stuk kan schrijven over de goed onderbouwde info die we bij EkoPlaza voortaan ontvangen. Daar kijk ik naar uit. En daar mogen ze me ook aan herinneren als het zover is.