Is transparantie AH en EkoPlaza werkelijk super of superonzin?
Je hoort er als bedrijf tegenwoordig echt niet meer bij als je niet communiceert dat je transparant bent. Maar staat dat ook ergens voor of is het nietszeggend?
Een paar weken geleden las ik in het vakblad Voeding Nu (juli/augustus 2014) een artikel over voedingsvoorlichting. Voor veel consumenten is werkelijk niet meer te volgen wat ze moeten geloven van alle tegenstrijdige informatie. Dat is vermoedelijk ook de reden dat de Consumentenbond eerder startte met de campagne ‘Kletspraatjes’. Dat kan wel iets helpen, maar mensen hebben ook behoefte aan duiding van gehypte boeken zoals Broodbuik van William Davis en Superfood van Jesse van der Velde. Deze boeken zonder fatsoenlijke onderbouwing zetten mensen bewust op het verkeerde been.
Klantenservice AH kan je niet helpen en ze zijn ook nog eens onaardig
In datzelfde artikel van Voeding Nu kwam tot mijn grote verwondering ook Simone Hertzberger van Ahold aan het woord. Zij is Director Product Integrity Topics Albert Heijn. In dit artikel zegt ze ‘de consument vertrouwt het etiket, maar wantrouwt het verhaal erachter. We willen actief met de consument in discussie’. Oh ja? Ik heb zelden een bedrijf mee gemaakt dat zo weinig echt met de consumenten wil communiceren als AH. Ik heb de telefonische klantenservice van AH nog nooit kunnen betrappen op een inhoudelijk juist antwoord. Dat is storend, maar eigenlijk nog vervelender is de extreem arrogante toon van de medewerkers die bij deze klantenservice werken. Arrogantie vind ik nooit op zijn plaats, maar als je zelf geen flauw idee hebt wat je inhoudelijk aan het doen bent is dat nog meer misplaatst. We kunnen niet op elke tweet reageren, dat snapt u toch ook wel? Nou nee! Ook is het prettig als klantenservice niet steeds reageert dat het geen AH-merk is en je maar contact met dat merk op moet nemen, omdat zij niet verantwoordelijk zijn. Dat is niet juist, elke winkel is verantwoordelijk voor het assortiment in hun winkel en website. De redactie van Facebook van AH is dat met me eens.
De informatie over superfood bij AH is niet juist
Een paar maanden geleden is bij AH superfood in het assortiment opgenomen. Dat assortiment is best groot. Ik heb dan ook zeker niet alle verkoopinformatie en details gelezen. Wel werd ik door een oplettende volger gewezen op een paar merkwaardige teksten op de website. Kokosvet dat minder vet was dan ander vet. Elk vet is echter altijd per gram 9 kcal. Ze verwijderden de tekst, maar schreven in een mail wel dat het echt minder kcal bevat dan ander vet. Sorry vet met minder kcal bestaat niet. Verder schreven ze over lijnzaadolie ‘rijk aan vitamines B1 en B2 en vezels‘ en ‘bevat o.a. ijzer, magnesium, mangaan‘. Over hennepolie schrijven ze ‘rijk aan vezels en magnesium‘. Dit is allemaal onjuist en inmiddels verwijderd van de website. Op het potje cacao antioxidant poeder staat dat het rijk is aan ijzer en calcium. Oh ja, is dat zo? Maar waarom zet een inhoudsdeskundige dit soort onzin überhaupt op een site en op potjes?
Het superfood van AH is slechts deels biologisch. Officieel staat op de verpakking de juiste info. Maar wel wordt door de aanduiding ‘puur‘ de suggestie gewekt dat het biologisch zou zijn. De medewerker in de winkel was het met me eens dat dit geen voorbeeld van transparantie is en zei zelfs ‘dit lijkt op misleiden van klanten’.
AH reageert
Vooraf heb ik dit stuk naar AH gestuurd en ik waardeer het bijzonder dat Simone Hertzberger de moeite nam om mij zelf te bellen. Natuurlijk verdient de manier waarop superfood is geïntroduceerd bij AH geen schoonheidsprijs. Maar dat is AH met me eens en ze nemen de komende weken de claims op superfood door en passen die aan waar nodig. Ik zal daarna geïnformeerd worden en uiteraard mijn lezers informeren over de aanpak van AH.
Ekoplaza reageert niet
De grootste concurrent van AH voor de verkoop van superfood is EkoPlaza. Die hebben hun hele bedrijfsmodel inclusief winst gebaseerd op de verkoop van superfood. Er wordt dan ook alles en alles aan gedaan om klanten te overtuigen dat superfood noodzakelijk is voor een gezond voedingspatroon. In bijna elke wekelijkse nieuwsbrief staat een claim over superfood die niet juist is en bovendien niet goed gekeurd door de EFSA. Of te wel, bijna elke week wordt fluitend de wet overtreden en niemand grijpt in. Sterker nog toen ik EkoPlaza vorig jaar een keer op wees op de onjuistheid van de claims met betrekking tot kokosvet schreef de algemeen directeur me dat ik roomser dan de paus was. Ik vatte dit op als een compliment, maar vermoed dat dit niet als zodanig bedoeld was :-). Sindsdien weet ik oprecht niet meer wat ik van het assortiment van EkoPlaza moet vinden. Ze nemen het niet zo nauw met de regels. Zou dit ook gelden voor het graan dat ze gebruiken? Ik weet het echt niet en dit is ook wat ik naar anderen communiceer. Misschien is daar niets mis mee, maar als een algemeen directeur het niet nodig vindt zich aan de wet te houden, wie weet dan welke aparte beslissingen hij nog meer neemt? Ook EkoPlaza heb ik op hun mening gevraagd. Zij reageerden echter niet.
Superfood, ik schreef er al eerder over. De meeste superfood heeft allerlei supersonische (niet goed gekeurde) claims. De claimwetgeving is streng, maar ja iedereen weet ook dat die door gebrek aan mankracht niet wordt gehandhaafd. En daar maakt de markt dankbaar misbruik van. Ik heb het boek van Jesse van der Velde inclusief wetenschappelijke bronnen helemaal uitgespit. Helaas de info in het boek is grotendeels onjuist. Je mag hopen dat grote organisaties als AH en EkoPlaza een zelfdenkende afdeling kwaliteit heeft en zich niet baseert op een uitermate slecht boek van Jesse van der Velde. Maar in de praktijk lijken ze helaas liever te bouwen op een zelfbenoemd gezondheidsexpert dan op inhoudelijke kennis en wetgeving.
Conclusie
Eet superfood als je hip wilt zijn en voldoende geld hebt, maar voor een volwaardig voedingspatroon heb je het niet nodig. En neem vooral in geval van superfood de informatie van EkoPlaza maar met een korreltje (Keltisch) zeezout. En ook al willen mensen graag denken dat EkoPlaza sympathieker is dan AH. Voor wat betreft superfood spreken de feiten dat tegen.
Als AH en/of EkoPlaza hun beleid met betrekking tot superfood aanpassen schrijf ik daar uiteraard ook graag een blog over. Mijn blog gaat immers om het juist informeren van mijn lezers, zodat ze minder afhankelijk worden van anderen en kritisch leren om hun eigen gezonde verstand weer te gebruiken bij het afwegen van keuzes.