Professionele reactie AH voorbeeld voor ingedut EkoPlaza
Vorige week publiceerde ik een blog met de strekking dat de claims op superfood bij AH en EkoPlaza nogal te wensen overlieten. Ik heb mijn vorige blog voordat ik het publiceerde voorgelegd aan beide ketens. AH nam direct (na de bottleneck van klantenservice) contact met me op en zei toe er meteen mee aan de slag te gaan. EkoPlaza reageerde helemaal niet. Misschien zijn ze wel te druk met het aanpassen van de nu nog foutieve informatie, dat ze helemaal vergeten zijn om mij ook even te informeren.
AH reageert inhoudelijk
Gisteren ontving ik een mail van Simone Hertzberger (Director Product Integrity Topics Albert Heijn) met de stappen die Albert Heijn inmiddels heeft ondernomen om de juiste info te verstrekken aan de klant. Aanvankelijk lag er bij AH superfoods van het merk van de producent in hun winkels. De producent zette claims in een brochure die voor een groot gedeelte niet klopten. AH heeft deze zonder controle overgenomen naar een brochure met het AH logo. Dit had niet mogen gebeuren. De brochure is inmiddels uit de winkel verwijderd.
Ook op de etiketten van superfood heeft AH enkele fouten gevonden. Deze zullen ze zo snel mogelijk herstellen. Er staat nu nog op het etiket dat gepeld hennepzaad vezelrijk is. Dat klopt niet. Er zit 1,5 gram vezel in. Om iets vezelrijk te noemen, moet er minimaal 6 gram inzitten. Om iets een bron van vezels te noemen, moet er minimaal 3 gram vezels inzitten.
Van alle noten en notenmixen claimen ze dat door de noten niet te frituren, de voedingsstoffen (mineralen) beter behouden blijven. Dat is niet waar, want door frituren verminderen de gehaltes aan mineralen niet.
Hoewel AH uiteraard deze info beter vooraf had kunnen checken, vind ik de snelheid waarmee ze met mijn klacht aan de slag gingen professioneel. Ik ben zowel door Simone Hertzberger (van het hoofdkantoor) als door ‘mijn’ vestiging bedankt voor mijn kritische houding.
EkoPlaza reageert niet en past foutieve informatie niet aan
Jammer dat EkoPlaza ondertussen maar aan blijft rommelen. Dat is niet handig en daar doen ze zich zelf echt geen plezier mee. Dat EkoPlaza het eigen merk om zeep wil helpen moeten ze zelf weten, maar dat ze hiermee de integriteit van biologische voeding te grabbel gooien vind ik heel jammer. En ik ben niet de enige. Van de week ontving ik een mail van een (correcte) medewerker van EkoPlaza dat hij zo blij was met mijn blog. ‘We hebben als medewerkers ook kritiek over de kwaliteit, maar ons wordt de mond gesnoerd. Hoe raar is het dat we eerst een brood uit het assortiment halen omdat we het niet goed genoeg vinden en het vlak daarna actief gaan promoten omdat de consumentenbond het goed noemde.’ Bizar want op het hoofdkantoor hebben ze geen respect voor de consumentenbond, tenzij het dus geld oplevert.
De algemeen directeur van EkoPlaza stuurt regelmatig tweets over hoe slecht AH dingen aan zou pakken. Door professionals wordt hier met argwaan naar gekeken: ga uit van je eigen kracht in plaats van je minachting uit te spreken over je concurrent. Nee AH doet vast niet alles goed, maar in dit geval kan EkoPlaza veel van AH leren.