De ongelukkige eter
Dit weekend was ik meerdere dagen op de Gezondheidsbeurs. Ik gaf daar een presentatie omdat ik er vorig jaar zag hoe hard mensen werken aan hun gezondheid en juist steeds minder gezond zijn. En zeker zo belangrijk: zich ook steeds ongelukkiger voelen doordat hun moeite niet wordt beloond. Hoe verdrietig is dat? Heel verdrietig! En dat komt mede omdat er bijna niemand meer is die objectief over eten schrijft. Er wordt verteld wat je allemaal niet mag of welk exotisch product je per se toe zou moeten voegen. De meeste tips klinken best geloofwaardig, maar zijn niet onderbouwd en onnodig ingewikkeld. En nee, ik was daar niet om ook nog eens mijn mening op te dringen, maar ik wil graag dat je geen moeite doet voor niets.
Onderscheid feiten van verzonnen verhalen
Ja, er zijn veel verleidingen en dat is lastig maar het is de uitdaging daarmee om te leren gaan. En dan is het zonde van je tijd en energie om naar zelfverzonnen verhalen te luisteren hoe moeilijk het allemaal is. Ik zat bij een lezing van iemand die als ervaringsdeskundige de meest rare hocus pocus verspreidt en die de dag daarvoor een pak gevulde koeken had opgegeten. Daar had ze een boek over geschreven om te bewijzen waarom ze daar niets aan kon doen. Diegene naast mij zei ‘ik begrijp niet dat iemand dat boek koopt want je wil toch juist leren hoe je dat wel doet en niet waarom je gelijk hebt dat het je niet lukt.‘ Precies en daarom legde ik in mijn presentatie uit hoe je je er bewust van kunt zijn of informatie feiten zijn of meer marketing of nog erger hocus pocus. Als je dat weet ben je beter in staat je eigen gezonde keuzes te maken en niet meer afhankelijk van mensen die er niet op de eerste plaats voor jou zijn.
Ook missionarissen en Foodwatch vertellen het zo dat zij er beter van worden
Dat de verhalen van de industrie marketing zijn weet iedereen wel. Maar ook de ervaringsdeskundigen die zich ontpoppen als missionaris vertellen hun verhaal zo dat jij denkt dat ze je beste vriendin zijn en er voor jou zijn. Dat kunnen ze goed. Zij baseren hun informatie op persoonlijke verhalen en hun informatie is vaker niet correct dan wel. Met hun feel good verhalen hopen ze dat jij geld in hun verzinselen investeert. Ook Foodwatch weet de goede toon te treffen, maar hun doel is niet jouw gezondheid maar meer volgers zodat ze meer donateurs krijgen. En ze weten je zo te bespelen dat jij hen posten deelt. Recent deelde Foodwatch een post over een etiket met gezonde Nutella. Nutella is echter helemaal niet betrokken bij dit etiketteninitiatief. Als jij om de gezondheid van jezelf en anderen geeft deel je vanaf nu liever geen posten meer van Foodwatch. Ze zijn alleen overal tegen en nergens voor. Je kunt toch beter leren wat je wel kunt doen in plaats van niet? Ook in de media lijkt bereik vaak belangrijker dan inhoud als het om gezonde voeding gaat.
“Iedereen leeft in een informatiebubble”
Als je iets vaak leest is het daarom nog niet waar. De gekste dingen worden het vaakste gedeeld en zijn het minste waar. Als iets te mooi klinkt om waar te zijn is het dat meestal ook. Moet je mij dan wel geloven? Nee zeker niet! Ik verstrek jou graag de argumenten zodat je zelf beter kunt kiezen. Jij kunt dat ook. en stiekem denk ik dat je daar gelukkiger van wordt dan door achter de volgende hype aan te rennen. Van allerlei verboden wordt iedereen ongelukkig. Word jij van een ongelukkige eter weer een gelukkige eter? Ik gun het je zo!
Drie eenvoudige tips voor als je echt niet meer weet
- eet bewust en proef wat je eet
- kies iets met gezonde voedingsstoffen en zorg dat je dat in de buurt hebt voor als je trek hebt
- varieer en dat betekent dus dat je niet zomaar voedingsgroepen weg laat (behalve snacks en snoep