Ziekte als verdienmodel
Wat is dat toch treurig dat geld verdienen voor veel mensen belangrijker is dan juiste informatie geven. En nee, dan bedoel ik niet de industrie maar juist de mensen die zich tegen het marketinggeweld van de industrie keren. Dat is ieders goed recht (of plicht ;)) maar als je vindt dat de industrie foutieve info verstrekt om geld te verdienen is het des kwalijker als je dat zelf ook doet zogenaamd onder het mom van zorg. Dat ook nog eens.
Het gaat om de energiebalans en niet alleen om suiker
Gisteren startte het Diabetes Fonds met een actie om mensen te wijzen op toegevoegd suiker. Het is voor je gezondheid slim om voor gezonde voeding te kiezen. En gezonde voeding is groente en fruit en geen snoep en koek. Dat weet (zo goed als) iedereen.
Wat mensen steeds minder vaak lijken te snappen is dat de energiebalans altijd geldt. Dat betekent dat als je op de langere termijn meer kcal eet dan verbruikt je aankomt. Dat geldt niet alleen voor de kcal van suiker (en/of koolhydraten) maar voor ALLE kcal en dus ook die van alcohol, vet en eiwit (als je totaal meer eet dan verbruikt tenminste).
Opruien helpt mensen niet
Het zou fijn zijn als het Diabetes Fonds dat zou communiceren in plaats van mensen op te ruien tegen suiker. Mensen opjutten resulteert zelden in gedragsverandering. Wel in een houding ‘zie je wel, het ligt niet aan ons maar aan die ongezonde producten die worden verkocht.’
Hele voedingspatroon
Als je gezonder wil eten is het handig om naar je hele voedingspatroon te kijken. Wil jij graag suiker beperken om gezondere keuzes te maken. Dat doe je niet door te verzanden in onnodige details zoals tomatenketchup 50% minder suiker. Maar wel door minder/geen frisdrank, vruchtensap, gezoete ontbijtgranen, gezoete zuiveltoetjes (zoals vruchtenyoghurt), gezoete melkdranken (waaronder chocolademelk), snoep, (ontbijt)koek, ‘healthy’ repen, gebak en sauzen te gebruiken.
Gaat het om jou of om bereik voor de afzender?
En nog een extra tip: als je iets leest over voeding is het handig om te bedenken wel belang de afzender heeft. Het Diabetes Fonds vindt bereik belangrijker dan jouw gezondheid. Bereik realiseer je door in te haken op bestaande hypes. Gezondheid door hypes te negeren en je eigen gezonde verstand weer te gebruiken. Waar kies jij voor?