Wil jij ook een volkoren krentenbol?

Al jaren maak ik me hard (of (met) hart (en ziel) 🤣) voor de verkoop van meer volkoren producten omdat die gezonder zijn. Ik heb dat geprobeerd op de kaart te zetten van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) maar dat is niet gelukt. Sterker nog, de afgelopen weken zag ik weer veelvuldig hun campagne (waar ze miljoenen subsidies voor ontvingen) met zo goed als alleen wit brood. Ze communiceren dat brood in een gezond voedingspatroon past, maar dat geldt uitsluitend voor de volkoren variant.

Eerder wilde het NBC een gesprek met me om uit te leggen waarom zij toch echt niet de partij zijn om de supermarkt te stimuleren meer volkorenproducten te maken. Dat heeft echter niet mijn interesse. Ik zoek juist samenwerking met partijen die me uitleggen hoe ze dat doel wel willen bereiken. Als het NBC inmiddels toch die partij is die dat wil zijn ze van harte welkom voor een gesprek met mij.

 

 

De gezonde keuze  voor consumenten vind ik belangrijk

Ik schreef er voor FoodPersonality deze column over. Het NBC deed net of ze het niet gelezen hadden, terwijl ze door een bakker geadviseerd werd mij als boegbeeld voor de branche te omarmen. Wellicht denken ze dat mij negeren slim is. Iedereen die mij ook maar een beetje kent weet echter dat ik erg vasthoudend ben. Niet voor mezelf, wél voor de gezondheid van de consument. Ik ben niet voor niets al ruim 5 jaar bezig dat de branche volkoren meer in het zonnetje zet.

Volkoren krentenbol bij de Dirk en Dekamarkt

Na het lezen van mijn column belde Dirk/Dekamarkt mij op of ik met hen na wilde denken over nieuw volkorenbrood. Midden juni hadden we een gesprek. Ik gaf aan dat ik vind dat supermarkten veel meer volkorenbrood aan kunnen bieden met een duidelijk verhaal zodat klanten weten dat volkoren de beste keuze is en dus voor je gezondheid beter is dan meergranen. Mijn wens was o.a. een volkoren krentenbol. Sinds midden september is deze te koop bij Dirk en Dekamarkt.

Welke supermarkt gaat ook aan de slag met meer volkorenproducten?

Een nieuw product introduceren in de supermarkt is best complex en kost veel tijd. Omdat Dirk/Dekamarkt een eigen bakkerij heeft zijn er in geslaagd om dit nieuwe product ondanks de zomervakantie zo snel in het schap te krijgen. Welke supermarkt volgt? Uiteindelijk krijgen we dan vast samen ook het NBC nog wel zover dat ze zien dat hun bestaansrecht afhangt van hun klanten en ze dus ook beter kunnen luisteren naar de wensen van hun klanten en die willen in deze tijd gezonde producten kunnen kiezen.