Doe jij ook mee met Paul Blokhuis?
Afgelopen vrijdag werd het preventieakkoord gepresenteerd. Eindelijk helder op een rijtje wat wel en wat niet goed is voor je gezondheid. Wat vooral opviel was de reacties van mensen die het allemaal beter weten. Vaak van mensen die het gewoon leuk vinden hun eigen mening te delen. Dat zijn deels mensen zonder achtergrond in voeding. Maar helaas ook mensen die lid zijn van beroepsverenigingen die vergoed worden maar zich gedragen als goeroes. Ze zouden beter moeten weten maar zijn niet op de hoogte zijn van de aanbevelingen en kunnen geen bronnen beoordelen. Ze vinden een komiek een betere bron dan de Gezondheidsraad. Ze scheppen daardoor onnodig verwarring. Dat is een grote zorg waarvan ik hoop dat die ook wordt meegenomen in de uitwerking van de verdere plannen.
Gaat het preventieakkoord alles oplossen?
Gaat dit akkoord alle gezondheidsproblemen van iedereen nu per direct oplossen? Nee natuurlijk niet, want weten is nog niet doen. Verbieden helpt niet weet ik uit ervaring. Ooit had ik Pfeiffer en zelf besloten dat ik dan beter geen alcohol kon drinken. Omdat ik sowieso weinig alcohol drink leek me dat eenvoudig. Maar viel dat tegen. Als iets niet mag wordt het om een of andere gekke manier juist aantrekkelijker.
BTW-verhoging het belangrijkste probleem?
Die BTW-verhoging van 6 naar 9 % is toch een extra drempel? Ja dat zou je kunnen denken van achter je bureau als je de doelgroep niet kent. De realiteit is echter heel anders als je in plaats van over MET de doelgroep praat. Ik voerde twee keer een project uit waarbij ik mensen met (heel) weinig geld adviseerde. Deze mensen hadden vaak vooral praktische adviezen nodig omdat ze al heel erg veel aan hun hoofd hadden en geen ruimte om ook nog een na te denken welk lekker gezond betaalbaar eenvoudig recept ze zouden kunnen maken.
Nieuw voedsellogo
In het verleden was ik niet zo’n voorstander van het Vinkje. Ik besef nu dat dit nu een elitair standpunt is, want er is helaas zoveel verwarring bij consumenten over wat gezond is dat een ‘goed uitgewerkt’ logo daar mensen zeker bij kan helpen. Maar dan wel op alle producten en niet alleen van producten van deelnemers die daarvoor willen en/of kunnen betalen. De norm daarbij zou moeten zijn ‘wel of niet in de Schijf van Vijf’. Een ander systeem naast de Schijf van Vijf wordt veel te complex en zou de verwarring nog groter maken.
Samenwerken effectiever
Ik zie online veel mensen die bedrijven haten, maar ik weet niet goed wat je daarmee opschiet. Je kunt in mijn visie beter samen praten om zo problemen samen op te lossen. Dat is effectiever dan alleen maar oneindig delen wat je zo raar vindt. En eerlijk gezegd zijn het vaak de mensen die bedrijven haten die zelf volstrekte onzin verspreiden omdat ze daar nu eenmaal in geloven of omdat dat in een boek staat dat ze graag verkopen.
Help jij mee de verwarring te verkleinen
De mensen die het echt nodig hebben help je niet met meer verwarring door je persoonlijke mening te delen als waarheid. Help ze liever met de hoofdlijnen waar iedereen het over eens is. Je helpt ze ook door ze te leren waar ze de gezonde betaalbare eenvoudige recepten kunnen vinden. Dat kan bijvoorbeeld op de site van het Voedingscentrum. Je kunt je op deze pagina ook aanmelden voor een mail met een weekmenu.
Hoe leren we mensen hun eigen verstand weer te gebruiken
Om gezondere keuzes te maken is het noodzakelijk om marketing van feiten te onderscheiden. Dat bedrijven commerciële boodschappen verspreiden zal niemand verbazen. Moeilijker is het om sluipmarketeers te herkennen. O.a. de goeroes vooral als die op zich wel een opleiding in voeding hebben gevolgd. Maar ook de artsen die aanhoudend veel te rooskleurige berichten verspreiden over Voeding Leeft en Leende. Het is toch te gek voor woorden dat artsen mensen bewust foutieve informatie verstrekken. Er is geen reden om zomaar koolhydraatarme voeding op te dringen. Uit een review van Hanno Pijl blijkt dat dit ook niet het geval is als je diabetes 2 hebt. Het gaat niet zo zeer om de hoeveelheid koolhydraten maar wel om de kwaliteit. De media wil graag bereik en deelt deze gekleurde info zonder te checken. Hier ligt wel een taak weggelegd voor het ministerie. Het is immers zonde van het geld dat extra voorlichting nodig is omdat goeroes en de media geen juiste boodschappen verspreiden.
Doe jij wel mee met Paul? Of is jouw ego groter dan je wens om daadwerkelijk te helpen?