Diëtist en ethiek
Nee dit stuk gaat niet over sponsoring. Ik twijfel namelijk zelf niet aan het gezonde verstand van de meeste diëtisten. Ze gaan echt niet actief frisdrank of wat dan ook adviseren. Waar ik wel over twijfel, en niet alleen bij diëtisten, is dat mensen geen onderscheid meer kunnen maken tussen marketing en feiten. Dat is pas verontrustend.
Dit voorbeeld laat uitstekend zien hoe dat werkt. Dat de industrie geld wil verdienen snapt iedereen, maar de belangen van Foodwatch, de media en goeroes springen minder in het oog. Het gaat veel meer om eigen belang dan objectieve informatie dan je mogelijk zou verwachten. En de consument dan? Tja, die heeft daar niets aan.
Foodwatch
Vorige week in de uitzending van Radar werd aandacht besteed aan een rapport van Foodwatch over sponsoring van diëtisten. Het is jammer dat, zoals vaak bij Foodwatch, een mogelijk probleem bij een klein deel van de groep zodanig in de media komt dat het de hele beroepsgroep schaadt. Waarom doet Foodwatch dat? Nou, gewoon omdat ze dan aandacht krijgen en dat is goed voor hun ledenwerving. En de consument dan? Tja, die heeft daar niets aan.
Radar
In de media, ook bij de publieke omroep, gaat het steeds vaker om bereik. Hoe meer sensatie, hoe beter! En de consument dan? Tja, die heeft daar niets aan.
Goeroe
Een diëtist (of een andere professional) die de Richtlijnen niet kent onderscheidt zich eigenlijk niet van een willekeurige goeroe. Bij zowel een diëtist als een journalist (die vaak items presenteert over voeding) zou het bekend moeten zijn dat de Richtlijnen zodanig zijn opgesteld dat het de kans op de tien meest voorkomende ziektes verkleint. Willekeurige koolhydraatarme adviezen hebben in het algemeen geen voordelen, maar verhogen wel de kans op hart- en vaatziektes en dus de kosten van de zorg. En de consument dan? Tja, die heeft daar niets aan.
Ledenvergadering 5 november
Dat juist deze diëtist die de Richtlijnen niet volgt in de uitzending zit en haar collega’s afvalt terwijl er zoveel diëtisten zijn wel steeds op zoek zijn naar de allerbeste adviezen. Dietisten, laat komende dinsdag in de ledenvergadering horen dat jullie niet accepteren dat leden maar wat doen en dit lid dan ook nog op tv jullie afvalt in plaats van steunt. Dat schaadt onnodig diegenen die de Richtlijnen wel snappen en toepassen. Bovendien is het dan logisch dat verzekeraars de vergoedingen niet verhogen. Natuurlijk moeten jullie vergoedingen omhoog, maar dat geld wordt zeker niet vrijgemaakt als collega’s adviezen geven die de kosten van de zorg juist verhogen in plaats van verlagen. Jullie zijn beter dan nu blijkt. En de diëtist dan? Tja, die heeft daar niets aan.
Nieuws voor Diëtisten maar dan wetenschappelijk onderbouwd
Nog een puntje voor de ledenvergadering. Zet samen iets op als ‘Nieuws voor Diëtisten’, maar dan goed wetenschappelijk onderbouwd, niet gebaseerd op persoonlijke meningen en/of belangen. Voor mij is nu onduidelijk wie dit platform betaalt en wie er dus precies belang bij heeft. Wie zijn die adverteerders precies? Een platform maken kost (veel) tijd. Misschien moeten jullie als leden betalen voor een nieuw platform, maar dat geeft jullie een beter imago. Het is toch van de gekke dat nu lijkt voor consumenten of dit de wetenschappelijk onderbouwde standpunten zijn terwijl dat lang niet altijd zo is. En de consument dan? Tja, die heeft daar niets aan. En de diëtist dan? Tja, die heeft daar ook niets aan.
Geen idee of ze dat willen, maar I’m a Foodie zou dat uitstekend kunnen.
Ga er voor diëtist!
Ik ben zelf geen diëtist en dus ook geen lid van de NVD. Daarom kan ik dit stuk ook schrijven. Ik heb vertrouwen in jullie. Maar het is wel fijn dat als je iets niet zo goed weet, dat overlegt met een collega die dat wel weet. Toen de reactie op mijn stuk voor arts en auto verscheen werd dat door best veel diëtisten geliked terwijl de inhoud van het stuk niet correct was. Voor jullie imago is echt beter als je de juiste adviezen waardeert en niet iets dat wel leuk klinkt maar je klant schaadt. Nieuws voor Diëtisten en Puur Gezond* zien er aantrekkelijk uit, maar dat betekent niet dat de informatie ook klopt. Niet alleen de industrie heeft belangen, dat geldt ook voor Foodwatch, goeroes en de media.
Als je dat herkent heb ik niet zoveel moeite met sponsoring. Uiteraard alleen als je als professional dan niet je sponsor naar de mond praat. Blijf zelfstandig en kritisch nadenken en overleg als dat nodig is. Laat zien wat jullie kunnen. En de consument dan? Tja, die heeft daar zeker iets aan. En de diëtist dan? Tja, die heeft daar ook zeker iets aan.
* leuk aan Puur Gezond is dat de recepten inspireren om aan de slag te gaan