Marketing
Ooit leerde ik bij mijn opleiding NIMA C dat het bij marketing draait om de behoefte van de klant. Dat bleek echter in de praktijk minder het geval. Bij veel bedrijven gaat het vooral om de winst op de korte termijn. Ik ben daarom geen goede marketeeer. Daarvoor houd ik teveel van klanten. Ik ben te eerlijk. Daarom houden mensen niet van mij.
Ik vind fijn om dingen over voeding en gezondheid uit te pluizen en dat (vaak) gratis te delen. Dat is van belang voor consumenten. Dat geldt trouwens ook voor veel professionals.
Als het er op aankomt zijn er echter nog al eens professionals die zich zelf belangrijker vinden dan diegene waarvoor ze werken. Dat botst.
Ik wil graag inhoudelijke argumenten uitwisselen, maar anderen vaak niet. Mijn doel is echt nooit, maar dan ook nooit anderen mensen te beschadigen, maar wel om uit te leggen hoe het zit.
Maar argumenten verzinnen kost moeite en daarom geven sommige professionals er de voorkeur aan bewust mij te kwetsen. Het ligt volgens die mensen altijd aan mijn toon en nooit aan de informatie die zij geven.
Ja, ik ben fel op inhoud en bewust confronterend als mensen maar vast blijven houden aan iets dat niet klopt. De consument heeft recht op feiten als je je profileert als professional.
Als je daar niet van houdt, volg me dan niet. Wellicht is het dan zinvoller om te gaan reflecteren dan te schelden op mij.
Of is er misschien toch een reden dat je me volgt? Die informatie is toch wel handig want het klopt eigenlijk best wel wat ik schrijf.
Maar je hebt het liever gratis als encyclopedie aangeboden? Gewoon handig, lekker vrijblijvend zodat je zelf door kunt gaan met geld verdienen door achter hypes aan te lopen en ze veelvuldig te communiceren?
Alles voor het bereik en je omzet. Ook het beschadigen van mensen als dat zo uit komt.
Deze week vroeg ik me vaak af of er wel iemand is die weet hoe extreem loyaal ik ben naar iedereen waarmee ik werk. Ik ben er inmiddels zeker van dat dat in het algemeen niet zo is.
Sommige dingen kun je moeilijk delen, omdat daar anderen bij betrokken zijn. Ik ben meer dan loyaal. Dat is iets dat ik ben, maar niet van de daken schreeuw.
Openbaar praat ik niet mee als het niet klopt. Achterlangs probeer ik mensen altijd weer opnieuw te helpen zonder dat ik daar zelf belang bij heb.
Mensen belangeloos helpen is misschien dom, maar dat betekent niet dat ik daarom een schop verdien. Eerder eeen lintje voor al het lef dat ik keer op keer toon om het echte verhaal voor de consument boven tafel te krijgen.
Ik voel me zo niet thuis in een wereld zonder respect voor mensen en aandacht voor kennis. Dat voel ik me wel in Haarlem waar mensen gewoon vriendelijk en nieuwsgierig zijn naar mijn drijfveren. Als een onbekende mevrouw naast mij in een eetcafe mij laat vertellen hoe fantastisch ik het vind dat ik weer in Haarlem woon.Wat ben ik ben blij dat ik hier welkom ben, gewoon als mezelf!
PS
Als je geen zin hebt om mij te snappen volg me dan liever niet. Daar worden we allebei gelukkiger van.