Dialoog
Al jaren ga ik in gesprek over voeding. Ik doe dat online, via sociale media, maar ook op mijn blog. Met managers en directieleden van supermarkten en de levensmiddelenindustrie ga ik in gesprek over hoe ze transparant en eerlijk kunnen communiceren. Mijn perspectief is altijd het belang van de consument. Dat lijkt een andere invalshoek dan die van het bedrijf, maar het tegendeel is waar. Door als bedrijf oprecht naar je klant te luisteren, versterk je je geloofwaardigheid. Daardoor voorkom je onnodig felle discussies, die vaak via sociale media worden gevoerd.
Niet alleen voedingsprofessionals, maar ook supermarkten en de voedingsindustrie hebben invloed op wat mensen kiezen. Als ze klanten op het verkeerde been zetten, stel ik daar vragen over. Zo was ik degene waardoor Allerhande in 2015 een artikel rectificeerde met uitspraken van Rens Kroes over honing en Carola van Bemmelen over stevia. Ook werd door mijn kritische vragen de reclamecampagne van Friesland Campina in 2018 eerder stopgezet. In die campagne suggereerde men namelijk ten onrechte dat Appelsientje Sinaasappelsap als fruit kan worden gezien. Die actie leverde me een vermelding op in het boek Stakeholdersmanagement van Paul Stamsnijder.
Natuurlijk ben ik er niet alleen op uit om kritiek te leveren. Dankzij mijn adviezen liggen bijvoorbeeld bij Albert Heijn, Dekamarkt, Dirk van den Broek en Aldi alweer een paar jaar volkorenkrentenbollen in de schappen. Daar heb ik de naam ‘mevrouw volkoren’ aan te danken. Ook heb ik samen met Meijke van Herwijnen het boek Sweet Control geschreven om een steentje bij te dragen aan gedegen kennis over suiker en koolhydraten. Zo konden we de dialoog hierover op gang te brengen en de koolhydraararme hype wat temperen.
Ik ben momenteel wat minder bezig met de dialoog. Toch blijft de dialoog me trekken. In deze tijd waarin polarisatie toeneemt, jaag ik graag de dialoog aan, ook over andere onderwerpen dan voeding. We leven steeds meer in onze eigen bubbel en begrijpen daardoor steeds minder van elkaar. Ik houd ervan actief te luisteren, ook naar andere perspectieven. Daarom stel ik kritische vragen, bovendien wil ik graag tegengeluidn organiseren. Door de verschillende perspectieven uit te pluizen, kun je achterhalen wat mensen drijft en wat er nodig is om een standpunt te bepalen of te veranderen. Alleen zo kun je problemen daadwerkelijk oplossen.
Momenteel voer ik de dialoog via mijn blog, via sociale media en soms in de krant, maar ik sta ook open voor andere mogelijkheden en platforms.
Meer weten?
Heb je een idee of wil je graag de dialoog op gang brengen, laten we dan eens afspreken.
Ik kom graag koffiedrinken om kennis te maken. Ik ben bereikbaar via liesbeth@liesbethoerlemans.nl of op 06-18 116 054.